Epa-traktor vs A-traktor: Vad är skillnaden?

Ah, Epa-traktorer och A-traktorer – dessa ikoniska fordon som får många att tänka på svenska landsvägar och ungdomar som cruisa runt i sina ombyggda bilar. Men vad är egentligen skillnaden mellan dessa två typer av traktorer? Låt oss dyka ner i detta ämne och reda ut begreppen!

( Inlägger göres i samarbete med tidigare TJA Service AB )

Vad är en Epa-traktor?

En Epa-traktor är en ombyggd personbil som ursprungligen användes som ett billigt alternativ till jordbruksmaskiner. Namnet “Epa” kommer från den gamla varuhuskedjan som sålde billigare produkter. För att bygga en Epa-traktor var man tvungen att följa vissa regler:

  • Maxhastighet: Ingen konstruktiv maxhastighet, men får inte köras snabbare än 30 km/h.
  • Utväxlingsförhållande: Max 10:1 – motorn snurrar 10 varv för varje varv hjulen snurrar.
  • Fjädring: Ingen fjädring i bakhjulen.
  • Rambygge: Fordonet måste ha en separat ram.
  • Besiktning: Måste besiktas varje år.

Vad är en A-traktor?

Det här gäller för A-traktorer

  • A-traktorns konstruktiva hastighet är högst 30 km/tim. Det betyder att den inte får vara konstruerad för att köra fortare än så på horisontell väg.
  • Det finns även en trafikregel som anger att en A-traktor inte får köras fortare än 30 km/tim vid färd på väg. 
  • Både den som kör A-traktor och eventuella passagerare måste använda bälte vid färd på väg.
  • Passagerare i en A-traktor får endast sitta på en plats avsedd för passagerare och det får endast sitta en person per plats.
  • För att köra A-traktor krävs ett körkort med AM-behörighet, det vill säga körkort för moped klass I (ibland kallat moppekörkort), eller ett traktorkort. Du får också köra A-traktor om du har ett körkort med någon annan behörighet.
  • Åldersgränsen för att ta AM-körkort är 15 år och för traktorkort är den 16 år.
  • Fordonet ska vara utrustat med en så kallad LGF-skylt baktill, som talar om att traktorn är ett långsamtgående fordon.
  • Alla A-traktorer ska besiktas. När en bil byggs om till A-traktor ska den genomgå en registreringsbesiktning för att godkännas innan den tas i trafik. Därefter ska den regelbundet genomgå kontrollbesiktningar. Frågor om hur du bör bygga din A-traktor eller vad som kan godkännas i registreringsbesiktningen besvaras direkt av besiktningsföretagen.

A-traktor med släpvagn

En A-traktor är ett “dragande fordon” och får dra släpvagn. Släpvagnen ska ha LGF-skylt om inte A-traktorns LGF-skylt syns tydligt när släpvagnen är tillkopplad.

För en traktor finns ingen högsta tekniska begränsning av traktorns dragvikt, detta gäller även för en A-traktor.

Däremot gäller följande, är traktorsläpet obromsat gäller att släpets bruttovikt inte får överstiga traktorns bruttovikt. Är släpet bromsat får släp som dras av traktor väga obegränsat i förhållande till traktorn dock får draganordningens tekniska begränsning inte överskridas.

Bruttovikten är den sammanlagda statiska vikt som samtliga hjul, band eller medar på ett fordon vid ett visst tillfälle för över till vägbanan.

Tänk på detta när du kör A-traktor

  • A-traktor får framföras i högst 30 km/tim vid färd på väg.
  • Det är inte tillåtet att manipulera en A-traktor för att fordonet ska gå fortare än 30km/h. Om du kör en A-traktor vars konstruktiva hastighet är ändrad, riskerar du att dömas för olovlig körning med böter och spärrtid på körkortet samt indraget körkortstillstånd. Under vissa förutsättningar kan även dina föräldrar dömas för tillåtande av olovlig körning. Men framför allt utsätter du både dig själv, dina passagerare och andra trafikanter för fara.
  • Alla som färdas i en A-traktor ska använda bilbälte. Föraren ansvarar för att passagerare under 15 år använder bilbälte.
  • Passagerare i en A-traktor får endast sitta på en plats avsedd för passagerare och det får endast sitta en person per plats.
  • Håll så långt till höger som möjligt om du ser att någon vill köra om. Om körbanan är smal, krokig eller har mötande trafik ska du underlätta omkörning genom att sänka farten eller köra åt sidan så snart det blir möjligt.

Varför är dessa fordon så populära?

Dessa traktorer är speciellt populära bland ungdomar i svenska glesbygden. Här är några anledningar:

  • Ålder: Man får köra dessa fordon från 15 års ålder med ett AM-körkort.
  • Frihet: Ger unga människor en känsla av frihet och självständighet.
  • Användning: Ett praktiskt sätt att ta sig runt där kollektivtrafiken kanske inte är så bra.

Skillnader mellan Epa- och A-traktorer

Hastighetsregler

  • Epa-traktor: Ingen konstruktiv maxhastighet, men får inte köras snabbare än 30 km/h.
  • A-traktor: Måste vara konstruerad för en maxhastighet av 30 km/h +/- 10%.

Utväxlingsförhållande

  • Epa-traktor: Maximalt utväxlingsförhållande på 10:1.
  • A-traktor: Spärrad växellåda för att hålla hastigheten nere.

Besiktning

  • Epa-traktor: Årlig besiktning krävs.
  • A-traktor: A-traktorer ska besiktas första gången senast 48 månader efter den månad då den togs i bruk för första gången. därefter senast 24 månader efter den månad då dess föregående godkända kontrollbesiktning utfördes.
  • Om du nyregistrerar en A-traktor innebär det inte automatiskt att den ska besiktas efter 48 månader – det är åldern på ursprungsfordonet som avgör när det ska besiktas.

Nyregistrering av EPA-traktorer upphörde år 1975 och ersattes då fullt ut av A-traktorer. Men många säger fortfarande EPA-traktor, fast de egentligen syftar på en A-traktor.

A-traktorns konstruktiva hastighet är högst 30 km/h. Det betyder att den inte får vara konstruerad för att köra fortare än så på horisontell väg. EPA-traktorn skulle vara konstruerad med ett visst utväxlingsförhållande (10:1). En EPA får dessutom inte köras fortare än 30 km/h.

Inte heller A-traktor och traktor a är samma sak. En A-traktor är en bil ombyggd till traktor medan en traktor a är en långsamtgående traktor. Däremot klassas A-traktorn som en traktor a, eftersom hastigheten är tekniskt begränsad till en lägre hastighet än 40 km/h. Traktorer som är konstruerade för en högre hastighet än så klassas istället som traktor b.

Stora delar av dagens A-traktorregler är närmare 20 år gamla. Indelningen i traktor a och traktor b tillkom 2016.

Mer information ( Transportstyrelsen )

Kontrollbesiktning av A-traktor

Beslut i ärenden om registreringsbesiktning av A-traktor

Läs även:

A-traktorn – Frihet på Fyra Hjul för Ungdomarna

Ungdomens Frihet på Fyra Hjul: En Dikt om EPA-Traktor Kärlek


Avslutning

Skillnaden mellan en Epa-traktor och en A-traktor. Oavsett vilken typ du stöter på, är det ingen tvekan om att dessa fordon spelar en viktig roll i livet för många svenska ungdomar. Kanske har du själv några minnen från dessa ikoniska fordon? Dela gärna med dig i kommentarerna nedan!

Glöm inte att prenumerera på bloggen för att inte missa några kommande inlägg. Kolla även vår kalender för att se vilka spännande ämnen vi kommer att ta upp härnäst. Tack för att du läste!

//Jonas

Missa inte något inlägg!

Helt GRATIS

I denna blogg kommer jag skriva om händelser som dyker upp i mitt liv som Bloggare, Detektorist kursledare och frilansfotograf. Tips och trix i köket en hel del recept till Airfryer. Är 55 år återhämtar mig efter en Stroke, och lever med Hjärntrötthet.

Lämna gärna en kommentar

Upptäck mer från TJA Media

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa

Verifierad av MonsterInsights