Bygg Din Egen A-traktor – Tips och Tricks

Har du någonsin drömt om att bygga din egen A-traktor men blivit avskräckt av alla regler och tekniska termer? Oroa dig inte! I den här guiden ska vi reda ut allt från ECU-spärrar till växeloptimering. Häng med så ska vi tillsammans ta dig från idé till färdigbyggd A-traktor. Och vem vet, kanske blir din traktor den coolaste på gatan?


Vad du behöver tänka på innan du börjar

Innan du sätter igång med bygget av din A-traktor, fundera på följande:

  • Vad vill du bygga om?
  • Har du rätt verktyg och kunskap?
  • Har du koll på de senaste reglerna?

En bra start är att läsa VVFS 2003:19, som är Vägverkets föreskrifter om bil ombyggd till traktor.

Begränsa Hastigheten

När du bygger en A-traktor är det viktigt att följa de regler som Transportstyrelsen har satt upp. Enligt 33 § i kapitel 4 av definitionerna, måste en A-traktor vara ombyggd så att dess högsta konstruktiva hastighet inte överstiger 30 km/h på en horisontell väg. Ombyggnaden måste vara sådan att det är mycket svårt att öka denna hastighet igen.

🛠️ Hur man begränsar hastigheten

  1. Mekanisk Spärr: Den traditionella metoden är att installera en mekanisk spärr i växellådan eller på drivlinan som fysiskt hindrar fordonet från att nå högre hastigheter.
  2. ECU Spärr: Ett mer modernt sätt att begränsa hastigheten är genom att programmera fordonets motorstyrningsenhet (ECU). Genom ECU-spärren kan man ställa in så att fordonet inte kan köra snabbare än 30 km/h. Det finns flera företag som erbjuder denna typ av tjänst och kan hjälpa till att säkerställa att A-traktorn uppfyller alla lagkrav

Spärra Växlar

Idag finns det ingen specifik paragraf som reglerar hur många växlar vi får använda när vi bygger en A-traktor. Den 15 juli 2020 tog Transportstyrelsen bort de tidigare kraven på utväxling. Anledningen till att vi ändå behöver spärra växlarna på manuella bilar är för att hålla hastigheten nere. Det finns ingen personbil som är designad för att köra i 30 km/h på fjärde växeln. Därför bygger man ofta A-traktorer med bara två eller tre växlar.

För att hålla hastigheten på maximalt 30 km/h, som är gränsen för A-traktorer, är det vanligt att använda ECU-spärrar. Dessa elektroniska spärrar programmeras för att begränsa bilens hastighet. Om du bygger din egen A-traktor, kan du behöva begränsa antalet tillgängliga växlar genom att mekaniskt blockera växelspaken eller använda specialprogrammering för ECUsom säkerställer att bilen inte kan köras fortare än den tillåtna hastigheten.

Tips för att bygga din A-traktor:

  1. Välj rätt bil: Se till att den bil du vill konvertera passar bra för ombyggnad till A-traktor.
  2. Spärra växlarna: Bestäm hur många växlar du vill använda och blockera de övriga mekaniskt eller elektroniskt.
  3. Använd ECU-spärr: Programmering av bilens ECU kan hjälpa till att säkerställa att hastigheten inte överskrider 30 km/h.
  4. Kontrollera reglerna: Håll dig uppdaterad med de senaste reglerna och bestämmelserna från Transportstyrelsen för att säkerställa att din A-traktor är laglig.

Genom att följa dessa steg kan du bygga en säker och laglig A-traktor.

Begränsa Fritt Utrymme

När du bygger en A-traktor är det viktigt att följa lagarna och reglerna för att den ska bli godkänd. I kapitel 4 av reglerna står det i paragraf 36 att fordonet ska vara ombyggt så att det är uppenbart att det inte längre är avsett för person- eller godsbefordran. Detta innebär att:

  1. Minska hytten/karosseriet: Hytten eller karosseriet på fordonet måste minskas i storlek. Detta är för att göra det tydligt att fordonet inte längre kan användas för att transportera människor eller gods.
  2. Konstruktionens karaktär: Konstruktionen av fordonet ska vara sådan att det är svårt att återställa det till dess ursprungliga skick. Detta innebär att ombyggnationen ska vara permanent och inte enkelt kunna ångras.

Varför är detta viktigt?

Dessa regler finns för att säkerställa att A-traktorer används korrekt och inte kan användas som vanliga personbilar eller lastbilar igen. Detta är för att öka trafiksäkerheten och säkerställa att fordonet följer de hastighetsbegränsningar och andra regler som gäller för A-traktorer.

Mer information

För mer detaljerad information om hur du bygger och modifierar en A-traktor, kan du läsa vidare på sidor som specialiserar sig på dessa ombyggnationer.

ECU spärr LÄNK
Vägverkets föreskrifter om bil ombyggd till traktor: LÄNK
Växelspärr: LÄNK


Att bygga en A-traktor kan vara en rolig och givande hobby, men det kräver noggrann planering och kunskap. Vi hoppas att denna guide har gett dig de insikter du behöver för att komma igång. Glöm inte att gilla, dela och kommentera detta inlägg. Kika också på vår kalender för kommande inlägg och prenumerera på bloggen för att inte missa något spännande!

Tack för att du läste och lycka till med ditt A-traktor bygge!

Missa inte något inlägg!

Helt GRATIS

I denna blogg kommer jag skriva om händelser som dyker upp i mitt liv som Bloggare, Detektorist kursledare och frilansfotograf. Tips och trix i köket en hel del recept till Airfryer. Är 55 år återhämtar mig efter en Stroke, och lever med Hjärntrötthet.

Lämna gärna en kommentar

Upptäck mer från TJA Media

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa

Verifierad av MonsterInsights